Programul de Guvernare 2019

PROGRAMUL DE GUVERNARE 2019 – 2020

Discursul susținut de premierul Ludovic Orban la învestirea Guvernului în Parlament

Doamnelor și domnilor deputați și senatori, dați-mi voie să încep prin a vă felicita și a vă mulțumi că sunteți astăzi prezenți la o procedură atât de importantă, cum este procedura de învestire a unui guvern, care are loc după succesul unei moțiuni de cenzură.
Vă felicit, apreciez această prezență cu atât mai mult cu cât vă mărturisesc că nu îmi mai aduc aminte în ultimii treizeci de ani să se fi întâmplat așa ceva, și anume ședința de învestire a unui guvern să fie boicotată efectiv de două partide politice care, în felul acesta, arată clar lipsa totală de înțelegere față de nevoile României, lipsa totală de respect față de cetățenii români și care arată că nu-i interesează decât socotelile electorale sau toate prostiile pe care le fac cei care încă exercită puterea după demiterea prin moțiunea de cenzură, fiind părtași la toate nenorocirile care se întâmplă astăzi în toate ministerele și la Palatul Victoriei.
Vreau să felicit parlamentarii USR, vreau să felicit parlamentarii ALDE, vreau să felicit parlamentarii Partidului Mișcarea Populară, parlamentarii UDMR și vreau să felicit mod special parlamentarii care, deși nu fac parte din nici una dintre formațiunile politice care a declarat sprijin pentru acest guvern, au decis să fie prezenți și să susțină învestirea guvernului; în primul rând parlamentarii PRO România și, nu în ultimul rând, fiecare parlamentar individual, fie că este independent, fie că este din PSD; o mulțumire specială deputaților Grupului minorităților naționale și garanția că tot ceea ce am discutat rămâne bătut în cuie și respectul nostru față de drepturile minorităților naționale este un respect care este clar, limpede și pentru totdeauna.
Venim după o moțiune de cenzură care a pus capăt unei guvernări care, din păcate, a făcut mult rău României. Trebuie să trecem de acest moment și să începem un drum nou, un drum al construcției, un drum al refacerii unității în societatea românească, un drum al reluării dialogului interinstituțional și între puterile statului, un drum care cu adevărat să reașeze România pe traiectoria euro-atlantică și care să pună bazele unei dezvoltări economice a României pe baze solide și pe termen lung.
Dați-mi voie să vă spun ca acest guvern este cu siguranță un guvern cu mandat limitat. Durata maximă de exercitare a puterii executive a acestui guvern este de un an de zile și, practic, tot ceea ce am inclus în programul de guvernare pleacă de la această constrângere care este conferită de exercitarea pe o perioadă extrem de scurtă a puterii. Avem de luat măsuri urgente, măsuri care nu pot fi luate decât de un guvern legitim. Uitați-vă ce se întâmplă cu blocarea celor peste o sută de mineri în subteranele minelor de la Paroșeni și Uricani. Oamenii își pun în pericol viața, sănătatea pentru că timp de nouă luni guvernul nu a catadicsit să prelungească ordonanța de urgență care să le permită după închiderea minelor posibilitatea de a avea un venit, să pună ceva pe masă familiilor lor.
La ora actuală, foarte multe instituții publice, instituții guvernamentale și autorități locale nu au resursele financiare pentru a încheia exercițiul bugetar și riscă să își lase angajații fără salarii, riscă să rămână fără cheltuielile care sunt fundamentale pentru asigurarea funcționării instituțiilor și autorităților locale. La ora actuală, există întârzieri în plata indemnizațiilor persoanelor cu dizabilități, a indemnizațiilor pe care le primesc asistenții personali ai persoanelor cu dizabilități și această situație nu poate fi tolerată. Este fundamentală adoptarea unei ordonanțe de urgență de rectificare a bugetului de stat, care să permită asigurarea tuturor plăților vitale în toate domeniile de activitate în toate instituțiile publice și pentru toate autoritățile locale.
Vine iarna, situația pregătirii pentru iarnă este dezastruoasă atât din punct de vedere energetic, cât și din punctul de vedere al pregătirii capacității de degajare a rețelelor de transport. Nu s-a făcut aproape nimic. Ministrul Transporturilor e preocupat să-l reinstaleze, printr-o procedură viciată, în baza Legii 115, pe celebrul Narcis Neaga la CNAIR, în timp ce regionalele de drumuri nu au în momentul de față aproape nimic din ceea ce le este necesar pentru a putea asigura deszăpezirea în cazul în care vine prima zăpadă. Din punct de vedere al stocurilor energetice, vă spun că stăm extrem de prost și situația în care ne găsim ne poate aduce în situația unui deznodământ pe care nu-l vrea nimeni în țara asta.
Suntem în poziția în care România a rămas ultima țară care trebuie să nominalizeze comisarul european. După șase luni în care, în ciuda insistențelor publice și avertismentelor pe care le-am dat aproape toți cei care suntem aici de față, în care fostul premier s-a încăpățânat să mențină niște candidaturi care ne-au făcut de râs, am ajuns literalmente în situația în care Uniunea Europeană, președintele Comisiei Europene ne cere de urgență desemnarea unui comisar european, lucru pe care nu îl poate realiza în mod eficient decât cu un guvern legitim.
Nu în ultimul rând, există necesitatea elaborării proiectului bugetului de stat pentru anul 2020. Gândiți-vă, în conformitate cu legea, termenul prevăzut pentru înaintarea proiectului legii bugetului de stat și a proiectului legii bugetului asigurărilor sociale de stat este 15 noiembrie. Suntem în data de 4 noiembrie și vă dați seama că posibilitatea de a elabora un buget care să stea în picioare, care să se bazeze pe niște indicatori economici bine fundamentați, care să poată să reorienteze cheltuielile publice spre adevăratele priorități ale României, și anume, investițiile în infrastructură, investițiile în educație, în sănătate și în toate domeniile vitale, trebuie elaborat cât mai rapid. Fără un guvern este evident că nu poate fi respectat acest termen și, din nou, bugetul va fi întocmit așa cum a fost întocmit în ultimii ani, prin bani falși, prin venituri inventate și generând cheltuieli pentru care nu există acoperire în veniturile reale. Un alt lucru care este, din punctul meu de vedere, o urgență, sigur că ea poate fi rezolvată de parlament, dar un guvern legitim poate să rezolve acest lucru, este vorba de pensionarea anticipată a aproape 2.800 de magistrați. Gândiți-vă că dacă nu se prorogă termenul sau dacă nu se abrogă această prevedere legală, justiția în România va fi paralizată complet, o mulțime de dosare trebuie luate de la început și există posibilitatea ca liberul acces al cetățeanului la actul de justiție să fie împiedicat. Este absolut necesar să decidem ceea ce este necesar privitor la acest subiect.
De asemenea, doar un guvern învestit de parlament, un guvern legitim poate rezolva problema conducerii parchetelor. Suntem, de o bună perioadă de timp, într-o situaţie în care, practic, nu avem nişte conducători care să fi fost desemnaţi prin procedura constituţională şi legală, în care toate parchetele sunt conduse de nişte oameni care deţin atribuţiile de conducere, sub formă de interimat şi, care, în mod evident, nu pot să aplice politica pe care-o urmează în domeniul penal statul român. De asemenea, v-o spun din capul locului, una dintre priorităţile noastre o reprezintă adoptarea măsurilor pentru evitarea riscului de dezangajare a fondurilor europene, nu numai pe anul în curs. Pe anul în curs suntem într-un risc de dezangajare de 600 milioane de euro, din care cea mai mare sumă se găseşte pe programul operaţional regional, dar dacă nu luăm măsuri imediate pentru a putea asigura alocarea resurselor venite de la Uniunea Europeană către proiecte viabile, riscăm să pierdem 600 de milioane, iar anul viitor există un risc de dezangajare a 3,2 miliarde de euro, datorat în special faptului că pe programul operaţional POIM nu s-a semnat aproape niciun contract din marile proiecte de infrastructură de transport, care benficiau de finanţare pe exerciţiul financiar multianual 2014 – 2020.
Daţi-mi voie să vă spun câteva cuvinte despre starea bugetară: Execuţia la nouă luni indică un deficit bugetar de 2,6% din Produsul Intern Brut. Gândiţi-vă că anul trecut, în aceeaşi perioadă, pe execuţia bugetară pe 9 luni, deficitul era de 1,6. Mai mult decât atât, luaţi în calcul faptul că s-au întârziat rambursările de TVA pe cel puţin 3 luni, că nu ştim situaţia exactă, care este media lunară a rambursărilor de TVA, în condiţiile în care cuantumul rambursărilor de TVA pe lună este aproximativ 2 miliarde. Calculaţi minim 6 miliarde, care, de fapt, ar fi trebuit să intre la cheltuieli şi care n-au fost cheltuiţi, iar firmele care trebuiau să benficieze de rambursările de TVA practic sunt lipsite de veniturile la care aveau dreptul legal.
Gândiţi-vă că decontările pe Programul Național de Dezvoltare Locală sunt în aer, fiind lăsate foarte multe situații de lucrări care ar fi trebuit decontate, a căror valoare nu o putem estima în momentul de față, dar vă spun cu certitudine că este vorba de câteva miliarde. De asemenea, alte categorii de cheltuieli care pot să fie într-un cuantum de cel puțin trei miliarde de lei au fost întârziate în mod deliberat și ele, de fapt, apasă pe execuția bugetară până la finalul anului și va fi foarte greu – așa cum a făcut PSD, care a ascuns gunoiul sub preș, deficitul sub preș – să nu fie scoase la iveală. Deci, este fundamentală învestirea guvernului, pentru a asigura o rectificare bugetară și mai ales un control al costurilor și o realocare a resurselor financiare către cheltuielile care sunt absolut necesare pentru a asigura funcționalitatea instituțiilor publice.
Unul dintre cele mai importante obiective pe care le urmărim este acela de a reface capacitatea administrativă a instituțiilor guvernamentale, capacitatea administrativă care a fost distrusă în ultimii trei ani de zile prin aducerea la conducerea instituțiilor publice sau prin plasarea în funcții de conducere a unor oameni fără pregătire profesională, fără competență, a unor oameni care au fost aduși doar pe bază de pile sau pe bază de carnet de partid. Procesul de refacere a capacității administrative este fundamental pentru asigurarea bunei guvernări. Un guvern care nu se bizuie pe instituții care să fie dominate de competență, de profesionalism, de capacitatea de a pune în practică proiectele programele și politicile publice în domeniul, foarte greu poate să își atingă aceste obiective.
Refacerea capacității administrative se va realiza printr-o evaluare, printr-un audit al funcționării fiecărei instituții publice, prin depesedizarea administrației – nu mi-e rușine să o spun, prin depesedizarea administrației – prin introducerea unor concursuri reale în toate instituțiile publice care să fie deschise oricărui om care îndeplinește condițiile de ocupare, iar din comisiile de evaluare să facă parte nu numai decidenții politici, ci și oameni cu expertiză din mediul academic sau din alte zone care să poată să determine într-adevăr angajarea în toate funcțiile a acelor oameni care au cea mai bună pregătire, cea mai mare experiență și cea mai bună capacitate de a exercita funcțiile publice. Corpul funcționarilor publici a fost supus unei umilințe permanente. Foarte mulți oameni competenți din instituțiile publice au fost dați afară sau au plecat de bunăvoie pentru că, literalmente, nu au putut să suporte tropăiala unor neaveniți fără niciun fel de pregătire profesională, preocupați doar de rezolvarea unor interese ale clientelei politice sau de executarea comenzilor primite de la baronii roșii.
În ceea ce privește politica fiscală, ne-am angajat să reparăm acte normative care au provocat consecințe foarte grave pentru economie. În primul rând, Ordonanța 114, în special prevederile legate de energie, prevederile legate de Pilonul 2 de pensii, de sistemul de comunicații, de sistemul financiar bancar, prevederile legate de fantomaticul Fond de Dezvoltare de Investiții. Evident, vom încerca modificare, abrogarea celor mai multe dintre aceste prevederi nocive și, în mod evident, vom păstra acele prevederi pentru sectorul de construcții. Ca lucrurile să fie foarte limpezi, pentru că în perioada asta PSD lansează numai minciuni gogonate și încearcă să sperie oamenii: nu ne atingem de facilitățile fiscale care au fost acordate domeniului de construcții. De asemenea, anularea supraimpozitării contractelor part-time, anularea prevederilor care, după opinia mea, au reprezentat o supraimpozitare a companiilor cu peste 100 de angajaţi care nu pot să angajeze 4% persoane cu dizabilităţi şi au pus pe butuci toate unitățile protejate din România, pentru că le-au lăsat fără comenzi de la companii care beneficiau de această facilitate. Totodată, eliminarea supraacizei la combustibili, care s-a dovedit o măsură generatoare de efecte negative și care nu şi-a atins niciun fel de obiectiv urmărit în momentul adoptării. De altfel, dacă vă aduceți aminte, în campania electorală și alții desființau supraacciza, după care, după ce au ajuns la putere, au reintrodus această supraacciza care, din păcate, a determinat foarte mulți transportatori să nu mai cumpere combustibil din România și care au generat creșteri ale costurilor în toate domeniile economice, din cauza creșterii costurilor de transport.
Justiția. Suntem în situația în care trebuie să luăm foarte în serios raportul privind Mecanismul de Cooperare și Verificare. Gândiți-vă că Bulgaria este pe punctul de a scăpa de acest Mecanism de Cooperare și Verificare, în timp ce raportul privind România este un raport care s-ă înrăutățit. Și aici trebuie să înțelegem un lucru foarte simplu, și cei care suntem astăzi prezenți în sală și cei care nu sunt prezenți în sală: nu există altă cale decât de a pune în practică recomandările din cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare, însemnând câteva lucruri simple: reluarea de la început a dezbaterilor privind modificarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală; de asemenea, modificările în ceea ce privește legile justiției, care sunt cuprinse în raport, de la cele referitoare la Secția specială până la toate celelalte recomandări, care sunt cuprinse în Mecanismul de Cooperare și Verificare.
Cred că noi, ca niște oameni politici normali, care slujim această țară, trebuie să ne stabilim ca obiectiv ca România să scape de sub Mecanismul de Cooperare și Verificare și, mai ales, să ne asumăm răspunderea pentru a face cu adevărat o justiție independentă în România, fără ingerințele politicului, fără ingerințele altor entități în funcționarea justiției; să asigurăm liberul acces al cetățeanului la actul de justiție, să conferim cu adevărat un sistem de justiție care să aibă capacitatea să facă dreptate oricărui român.
În ceea ce privește ordinea publică, primul și cel mai important lucru – trebuie să readucem jandarmeria, poliția în situația în care le-au pus Constituția și legile țării, și anume de slujitori al intereselor cetățeanului, de apărători ai siguranței, vieții și proprietății private a fiecărui cetățean. Trebuie să terminăm odată cu utilizarea politică a acestor instituții fundamentale de ordine publică în statul român, utilizarea lor pentru a-i apăra pe potentații zilei sau pentru a fi folosiți în atingerea unor obiective politice.
Bineînțeles, din punctul nostru de vedere, este imperios necesar și vă cer sprijinul să abrogăm prevederile recursului compensatoriu, care au scos peste 20.000 de deținuți înainte de termen pe stradă, iar foarte mulți dintre ei au comis din nou infracțiuni.
De asemenea, serviciul de probațiune este un serviciu fundamental care trebuie dezvoltat pentru a asigura reinserția socială a celor care sunt eliberați din detenție. La ora actuală, trebuie refăcută capacitatea poliției de a-şi exercita misiunea, trebuie terminat cu interimatele și cu numirile politice, cu pactizarea dintre lideri politici şi șefii poliţiei la orice nivel, indiferent că este la nivel local, la nivel judeţean sau la nivel naţional. Toate posturile în poliţie trebuie ocupate prin concurs. Trebuie terminată practica numirii cu delegaţie ad calendas graecas, pentru ca omul care stă în pixul care îl numește să nu fie obligat să execute toate comenzile nelegale şi împotriva firii pe care le primește.
În Poliție și în Jandarmerie trebuie să schimbăm mentalitatea, atitudinea pe care o au, determinarea cu care se implică în realizarea misiunii. Trebuie reluate programele de pregătire, trebuie completate efectivele acolo unde este necesar și trebuie asigurate toate resursele necesare, pentru că aici, este vorba de, vă repet, viața, siguranța, integritatea fizică și proprietatea fiecărui român, pentru că acestea trebuie apărate și de poliție, și de jandarmerie și de celelalte entități publice. Vă spun clar și limpede: război total împotriva infracționalității, război total împotriva clanurilor interlope, care „fac legea” împotriva legii, în foarte multe zone din România, cu largul concurs al unor conducători de filialele județene sau ale unor șefi de instituții.
În privința educației, sigur că nu putem face minuni peste noapte. Vom încerca să creștem alocările de la buget pentru educație, să accelerăm absorbția fondurilor europene care susțin investițiile în infrastructura școlară, de asemenea, să încercăm printr-un parteneriat cu autoritățile locale să generăm politici care să ducă la creșterea calității serviciului de educație, furnizat de sistemul școlar din România. Totodată să introducem lucruri care sunt normale în orice țară civilizată: sistemul after school, generalizarea after school-ului, masă caldă în școli, consilierea profesională și vocațională, cu adevărat asigurarea școlilor cu toate dotările necesare, care să pună copiii nu numai în situația de receptori ai cunoștințelor teoretice, ci și să le ofere posibilitatea de a reuși realizări practice, de a-şi descoperi vocația sau înclinația spre o formă de meserie sau alta.
În mod evident, trebuie să ne propunem – nu vom putea face noi într-un an, dar trebuie să ne propunem – să refacem învăţământul profesional, care a fost distrus în urmă cu 15 ani. Practic, ”meseria e brățară de aur”, spunea o vorbă din popor. Din păcate, în urmă cu 15 ani de zile, numai din goana de a da carne de tun pentru facultățile înființate pe bandă rulantă prin decizie politică, au fost puse pe butuci toate școlile profesionale și aproape toate liceele tehnologice. Relansarea învățământului profesional este fundamentală pentru a asigura forța de muncă, calificările necesare, pentru a asigura procesul de reindustrializare a României, procesul de dezvoltare economică și pentru a da o șansă în viață foarte multor copii care astăzi nu își găsesc locul. Gândiţi-vă că din 100 de copii care încep clasa I, 66 termină bacalaureatul şi încă vreo 23 termină o facultate. Ce se întâmplă cu ceilalți copii, cu cei care nu-şi iau bacul, care nu au nicio meserie, care nu au niciun rost în viață? Nu se poate ca școala românească să nu dea alternative pentru fiecare copil, indiferent de situația în care se găsește, să păstrăm în continuare sistemul ăsta hiperbirocratic, care nu are niciun criteriu de evaluare, care nu investește nimic în cadrele didactice, care nu evaluează în nicio formă calitatea serviciului pe care îl prestează cadrele didactice către copii.
În domeniul sănătății, sunt situații – noroc că a existat o decizie a instanței, care a permis rămânerea pe piață a 71 de medicamente, care erau folosite de câteva sute de mii de români, medicamente pentru diabet, pentru afecţiuni respiratorii şi pentru alte afecţiuni, şi instanța a decis că pot să funcţioneze în continuare, că dacă era după ministrul sănătăţii, cele 71 de medicamente ar fi dispărut de pe piaţă. Am dat un exemplu la audierile din comisie: trebuie să sistăm practica asta în care să omorâm medicamente care multe dintre ele sunt produse în ţară, pentru a permite accesul unor medicamente care sunt de 20-30 de ori mai scumpe, iar industria românească farmaceutică să fie pusă pe butuci.
În domeniul sănătății, mult mai mare accent trebuie pus pe partea de prevenție, trebuie susținuţi medicii de familie, sistemul ambulatoriu de furnizare. De asemenea, trebuie eliminată orice discriminare între cei care prestează servicii în mediul privat și cei care prestează servicii în sistem public. Noi nu ne dorim să ajungem la spital, noi am vrea să ajungem la bal. Cu cât ajung mai puțini oameni la spital, cu atât este mai bine pentru ei, și cu atât costurile pentru finanțarea sistemului public sunt mai mici, că se știe foarte clar că decontările se fac în funcție de numărul de cazuri. Cu cât facem campanii educaționale să îi convingem pe români să încerce să își facă analize, să detecteze bolile într-o fază timpurie, cu atât mai mare este şansa lor de vindecare. Se poate stopa mortalitatea evitabilă care, astăzi, din păcate, este în România la cel mai înalt nivel.
În ceea ce privește infrastructura de transport, nu mai vreau să spun nimic despre ce a fost, dar trebuie accelerate toate proiectele. V-am spus că suntem într-un risc de dezangajare de 3,2 miliarde, din care cea mai mare parte sunt pe POIM, din cauza faptului că nu s-au semnat contractele pe proiectele de modernizare a infrastructurii. Nici până astăzi nu am închis Coridorul IV Paneuropean care să facă legătura de la Portul Constanţa până la infrastructura de transport paneuropeană, la granița de Vest.
Pe calea ferată suntem în aceeași situație. Se chinuie, așa, pe final de mandat, să se semneze două contracte pe modernizarea căii ferate. Nu am fost în stare, cei care au fost, nu noi, să închidă nici măcar niște tronsoane de autostradă care puteau fi finalizate fără niciun fel de problemă, cum este tronsonul Lugoj-Deva, tronsonul Sebeș. Deși Comisia Europeană s-a rugat de noi să finanțăm studiul de fezabilitate pe Autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni din fonduri europene, adică nu pe banii noștri, din fonduri, suntem în situația în care Guvernul nu a făcut nicio cerere pentru a obține această finanțare și nu a făcut aproape nimic pentru a avea cu adevărat documentația tehnico-economică aprobată. Pe aproape toate proiectele de infrastructură, numai minciuni gogonate! De nu știu câte ori a spus fostul premier că a semnat contractul pe Autostrada de centură a Bucureștiului și că a trimis cererea de finanțare la Comisia Europeană. De fiecare dată nu au fost altceva decât minciuni gogonate care le-au fost servite de subalterni unui premier care nu a înțeles nimic, se pare că nici astăzi nu înțelege nimic. Infrastructura de transport, vorba romană „via vita” – drumul înseamnă viață, este fundamentală pentru a asigura suportul dezvoltării economice a României. Sunt proiecte foarte importante, cum este Strategia Dunării, pe care l-am discutat cu reprezentanții de la ALDE, sunt proiecte de infrastructură în zona Moldovei, care a fost vitregită de investiții în infrastructură care trebuie repornite cât mai repede pentru a permite conectarea acestei zone vitregite de, culmea, PSD, care întotdeauna a beneficiat de voturile celor din Moldova care le-au asigurat câștigarea alegerilor. Trebuie demarat în forță un program care nu trebuie inventat, avem un Masterplan care este aprobat la nivelul Uniunii Europene și care nu trebuie să facem altceva decât să îl punem în practică și evident să mai adăugăm alte proiecte care sunt necesare pentru dezvoltare.
În materie de politică externă, pilonii acțiunii noastre guvernamentale sunt foarte clari: parteneriatul strategic cu Statele Unite ale Americii, întărirea importanței și rolului pe care îl avem la nivel european și dezvoltarea unei capacități de influențare a deciziilor la nivel european, astfel încât deciziile să aducă beneficii reale pentru România, de asemenea, consolidarea rolului NATO și fructificarea acestei poziții pentru a crea cu adevărat o siguranță pentru fiecare cetățean român, mai ales în condițiile existenței unor amenințări.
În domeniul apărării, în mod evident, ne propunem să alocăm 2% din PIB; este angajamentul pe care ni l-am luat și el este un angajament pe care îl vom pune în practică în mod efectiv. Mai mult decât atât, trebuie deblocate toate procedurile competitive de pe parcursul programului de înzestrare al Armatei, care a fost aprobat și care trebuie pus în practică. De asemenea, trebuie să ne integrăm la nivel european în procesul care este astăzi demarat, astfel încât, capacitățile noastre de producție să poată să devină parte – evident că nu pot să construiască integral o armă sau o mașină de război-, dar să fie efectiv integrată industria de apărare românească, în proiectele care se realizează la nivel european.
Stimați colegi, deși aș putea să vă vorbesc zile întregi despre problemele României și, mai ales, despre soluțiile cu care venim noi să le punem în practică, am să închei spunându-vă câteva cuvinte despre mediu. Situația în domeniul mediului este dramatică. Trebuie folosite toate instrumentele pe care le avem la dispoziție, pentru a opri defrișările ilegale de păduri; indiferent că e vorba de Inspectorul pădurii, de SUMAL sau de alte mijloace.
De asemenea, va trebui și ne angajăm să găsim soluții pentru a evita infringementul datorită obiectivului pe care-l avem începând cu 1 ianuarie anul viitor, și anume de a procesa 50% din cantitatea de gunoi care este colectată pe teritoriul României. Evident, susțin, exact cum ne-am înțeles cu partenerii, modificarea legii care, deși a fost declarată neconstituțională, până la urmă iar a trecut prin parlament, și anume posibilitatea organizațiilor neguvernamentale de a putea fi administratori pe parcuri naționale.
Stimați colegi, în cazul în care ne veți acorda încrederea, vreau să știți un lucru. Guvernul nostru va readuce raportul dintre parlament și guvern la raportul care este stabilit de Constituție. Voi evita la maxim adoptarea de acte normative prin ordonanțe de urgență. Voi fi permanent în dialog, comunicare și dezbatere cu Parlamentul României – singura autoritate care are cu adevărat legitimitatea să legifereze, să facă legi. Nu putem să mai acceptăm ca doi-trei oameni, indiferent că-s premierul sau ministrul sau ministrul avizator, să adopte acte normative pe picior, peste noapte, fără niciun fel de dezbatere publică, care generează consecințe pe care acum ne chinuim noi să le-ndreptăm; cum este Ordonanța 79, Ordonanța 82, Ordonanța 60, Ordonanța 114 și tot șirul de ordonanțe care au bulversat situații.
Miniștrii din acest guvern vor fi prezenți la comisiile parlamentare, vor fi prezenți la grupurile parlamentare, pentru orice fel de consultări, pentru orice fel de dezbatere; și același lucru este valabil pentru mine, ca prim-ministru desemnat.
Închei prin a transmite un mesaj foarte simplu: obiectivul nostru este să restabilim încrederea partenerilor noștri strategici în România și în Guvernul României. Obiectivul nostru este să refacem încrederea cetățenilor în guvern și în capacitatea guvernului de a guverna în interesul public. Obiectivul nostru este ca guvernul, administrația să devină un partener real al mediului de afaceri, al oricărui investitor, indiferent că este investitor român sau investitor străin, care vrea să investească în România, și partenerul oricărui cetățean care are o inițiativă economică, o inițiativă în domeniul social, o inițiativă în domeniul culturii. Guvernul nu este nici al unui partid politic, nu este nici al unei jumătăți din parlament, guvernul este al fiecărui român. Vă mulțumesc!

Descarcă documentul