Avertizor în interes public

Potrivit prevederilor  Legii nr. 361 / 2022 privind protecția avertizorilor în interes public au fost identificate mijloacele prin care se pot raporta încălcări ale legii care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul Instituției Prefectului – Județul Cluj astfel:

  • în scris, pe suport hârtie în plic sigilat cu mențiunea Confidențial / avertizor în interes public, prin intermediul serviciilor de poștă sau curierat, la sediul instituției situat în municipiul Cluj-Napoca, Bulevardul 21 Decembrie 1989, nr. 58, Cod Poștal  400094, județul Cluj;
  • în format electronic, prin completarea formularelor specifice și transmiterea acestora la adresa de email: avertizor@prefecturacluj.ro;
  • prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului, sub forma unei activități de consiliere, în vederea depunerii acestei informații în format scris.

Ce trebuie să cuprindă raportarea?

Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:

  • Numele și prenumele;
  • Datele de contact ale avertizorului în interes public;
  • Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
  • Persoana vizată, dacă este cunoscută;
  • Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
  • Probele în susținerea raportării;
  • Data și semnătura.

Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.

Când se utilizează canalul intern/extern de raportare?

Raportarea privind încălcări ale legii se realizează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Cu toate acestea, avertizorul în interes public poate alege între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare, luând în considerare aspecte precum existența riscului de represalii în cazul raportării prin canalele interne ori imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne.

Care sunt diferențele dintre raportarea anonimă și raportarea nominală?

Un avertizor în interes public poate realiza raportarea nominal sau anonim. Din punct de vedere procedural, principalele diferențe între cele 2 modalități de raportare sunt:

  • Raportarea anonimă nu poate fi îmbunătățită prin oferirea ulterioară de indicii temeinice, în timp ce raportarea care cuprinde datele de identificare ale avertizorului poate fi îmbunătățită prin comunicare ulterioară între inspectorul de integritate și avertizorul în interes public;
  • Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate beneficia de exonerare și protecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022;
  • Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate fi înștiințată cu privire la înregistrarea raportării, progresul înregistrat și modalitatea de soluționare.

Care sunt condițiile instituite de lege pentru a beneficia de protecție?

Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții:

  • să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
  • să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
  • să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.

Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.

Cine mai beneficiază de aceste măsuri?

  • facilitatorii;
  • persoanele terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
  • persoanele juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
  • avertizorul în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat și suferă represalii;
  • avertizorul în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.